FANDOM

K
Dd
Mesteralakok és osztások

Mesteralakok és osztások néhány típusa

Mesteralakoknak nevezzük a heraldikában a címerben szereplő geometrikus alakokat.

Osztások

A mesteralakok többsége alapvetően az osztásokból vezethető le. A következő fajta osztásokat ismerjük:

  • Hasítás: A mező függőleges vonallal való osztása. Alapesetben a pajzs szélleségének felénél, de előfordulhat attól balrább, vagy jobbrább is.
  • Vágás: A mező vízszintes vonallal való osztása. Alapesetben a pajzs magasságának felénél, de előfordulhat attól lejjebb, illetve feljebb is, azonban ez esetekben már egy-egy mesteralak keletkezik (róluk majd lentebb).
  • (Bal)Haránt vágás: A mezőnek a jobb vagy bal felső sarkából kiinduló átlós vonallal való osztása.
  • Négyelés: A mező egy vízszintes és egy függőleges vonallal való osztása.
  • Harántnégyelés: A mező két átlós vonallal való osztása.

Fő mesteralakok

Ha mezőt egynél többször osztjuk ugyanazzal az osztástípussal, akkor mesteralakokat kapunk. A fő mesteralakok a leggyakrabban használt mesteralakok, az egyéb mesteralakok többsége ezekből vezethető le.

  • Cölöp: Két hasítással képzett mesteralak. A pajzs szélességének egyharmadát/kéthetedét foglalja el. Ha a cölöp szélessége a pajzs szélességének egyhatoda, karónak, ha egytizenkettede, akkor szálnak nevezzük.
  • Pólya: Két vágással képzett mesteralak. A pajzs magasságának egyharmadát/kéthetedét foglalja el. Ha a pólya szélessége a pajzs magasságának egyhatoda, csíknak, ha egytizenkettede akkor fonálnak nevezzük.
  • (Bal)Haránt pólya: 
  • Kereszt:
  • András-kereszt:
  • Pajzsfő:
  • Pajzstalp:
  • Szarufa:
  • Ágas, villa:

Különlegességek

Szélek

Lebegés, lékelés