Pufnyák road sign 2
Pufnyák road sign 1 Kalandjáték oldalak

Ez a lap a Kalandjáték szabályrendszerét tartalmazza. A világ rövid leírásáért keresd fel A Kalandjáték világa oldalt!

A játék egy mesés, középkori jellegű világba kalauzol el, ahol a játékosok gondolkodtató helyzetekben, és gyakorlófegyverekkel vívott csatákban próbálhat­ják ki magukat.

A LovagVár Kalandjáték egy társasjáték, tehát társakra van hozzá szükség, akikkel közösen, összefogva, egymás játékbeli és valós képességeit kiegészítve meg lehet oldani a legkomolyabb feladatokat is.

Kalandjáték

A kalandhoz szükség van továbbá a játék szervezőire, akik mesemondók, játékvezetők és szereplők is egy személyben. De ne feledd, mindezek mellett ők is játszanak, az ő céljaik is hasonlóak a tieidhez.

A játék második legfon­tosabb célja, hogy mindannyian – a játékvezetők és a játékosok egyaránt – közö­sen érezzük jól magunkat. A legfontosabb pedig az, hogy a játékban, játékosan meghozott döntéseinken és azok következményein keresztül tanuljunk.

A kalandokat a LovagVár Baráti kör kirándulási, táborai keretében szervezzük.

Általános szabályok

A játék középkori jellegű világ­ban játszódik. A játékot a szabadban, kirándulás közben érdemes folytatni, ahol a játék vezetőfonalát adó történet jelenetei, helyszínei térben jól elkülönülnek. A történet egyes szereplőit a Játékosok személyesítik meg, a többit pedig a játék szervezői, a Mesemondók.

Mesemondók

A Mesemondók a játék irányítói, szervezői. Ők határozzák meg a kaland egyes jeleneteinek szabályait, ők azok, akik a kalandban felmerülő minden kérdésre tudják a választ. A Mesemondók személyesítik meg a történet nem játékos szereplőit (NPC) is, a barátokat és az ellenfeleket egyaránt.

Ha egy Mesemondó éppen egy szereplő bőrébe bújt, nem érdemes neki a játékszabályokkal kapcsolatos kérdé­seket feltenni, hiszen a maguk a szereplők nem tudnak a szabályokról semmit sem. Ha egy játékosnak a játék szabályaival kapcsolatos kérdése merül fel, megkérheti az egyik Mesemondót, hogy segítsen neki, ekkor ő „kibújik” a szerepéből, és válaszol a kérdéseire.

A Mesemondók mindig jól láthatóan, egy kendővel vagy színes szalaggal jelzik, ha a történet folyásán kívül, Mesemondóként vannak jelen. Amennyiben egy történetben megszemélyesített szerepükből hirtelen ki kell lépniük (például egy játéktechnikai kérdés miatt, vagy a karakterük "eltűnik" a színről) és nincs idejük megkülönböztető jelet magukra ölteniük, általában a fejükre tett kezükkel mutatják, hogy a játékon kívüliek. Ekkor ők nem tudják közvetlenül befolyásolni a történet alakulását, a szereplők számára „láthatatlanok”.

Játékosok

A Játékosok kita­lált karaktereket személyesítenek meg, akik a történet szereplői. A játékosok által választható ka­rak­terek öt (plusz egy) csoportba sorolhatók. Azt, hogy ki milyen karaktert játszik, legtöbbször megmondhatjuk tunikájának színe alapján. A szerepek:

Az egyes szerepek képességei részben eltérnek, de alapvetően valamennyien becsületes harcosok és gondolkodók egyben.

Melyik szerepet („kasztot”) válaszd?

Nagyon fontos, hogy olyan szerepet válassz magadnad, amely megfelel jellemednek. Bármelyikkel lehetsz eredményes, de a szerepek különleges képességei segíthetnek abban, hogy hozzád közel álló módon játszhasd a játékot. Minden játékban lehet más szereped, de hosszútávon érdemes kitartani egy mellett.

  • Lovag akkor legyél, ha lételemed a küzdelem, ha egy csatában kiváló karaktert szeretnél irányítani. Kevesen fognak tudni megállni előtted, mindazonáltal ebben a szerepben fokozottan kell ügyelned a becsületes viadalra, hiszen ez a megkötésed! Amennyiben a művelt éned sem akarod elhanyagolni, ezt is megteheted: a lovagi léthez hasznos ismeretekben szerezhetsz jártasságot.
  • A gyógyító olyan szereplő, aki elsődlegesnek társainak való segítségnyújtást tartja. Képességei alapján a harcban sem utolsó, de az tudja igazán érvényesíteni a kaszt adottságait, aki inkább hátrébb húzodva a többieket tartja életben, csak végszükség esetén lép harcba. Egy csapat harcértékét jelentősen emeli egy ilyen karakter, de tudd, gyógyítóként méginkább a csapat érdekét kell nézned!
  • Cserkésznek „születtél”, ha szereted az ismeretlen vidék felderítésével járó izgalmakat, nem ijedsz meg, ha messze a csapat előtt kell lopakodnod. Ezért cserébe le kell mondanod a közelharcban való eredményességről, mivel nehéz felszerelésed akadályozna tevékenységedben, viszont távolsági fegyverrel gazdagodsz!
  • Magiszter legyen a karaktered, ha irtózol vagy megveted a harcot, és inkább elméddel szereted kivívni a győzelmet, többre tartod a rábeszélést a kardvillogásnál. Harcban mindenképp társaid védelmére szorulsz, viszont kárpótlásul te tudod legnagyobb eséllyel meggyőzni ellenfeleidet, és te rendelkezhetsz a legtöbb tudással.
  • Az énekmondó szerepe a neked való, amennyiben nem kenyered a harc, azonban annál inkább a társasgi élet, a szórakozás és szórakoztatás. Viszonylag rövid idő alatt nagy tudásra tehetsz szert, azonban ez a tudás igen kétes, és sokszor inkább csak a szerencsédben bízhatsz mint a képességeidben. Azonban igazi társasági emberként hasznos tagja lehetsz a csapatnak.
  • Védelmezővé csak egy módon válhatsz: a tisztség előző viselője tanítványává fogad, és halála után rád ruházza a címet. Ebben a szerepben a csapat érdekei mellett mindig a Rend szemszögéből is meg kell vizsgálnod minden helyzetet és ahol csak lehet felvenni a harcot a Káosz teremtményeivel és ármányaival szemben. A Rend melletti mély elköteleződésedből fakadóan számos képességre  köztük néhány igen erősre  tehetsz szert, melyekkel a csapat igen hasznos tagjává tudsz lenni.

A harc

Gábor és Zoli

Párharc gyakorlókardokkal

Pajzs
Ketkezes
Landzsa
Ket kard
Ij
A történetben előfordulhat, hogy bizonyos helyzeteket nem sikerül békés úton megoldani. Ekkor harcra kerül sor. A harc során a Játékosok az általuk hordozott fegyverekkel, a karaktereiknek megfelelő képességeik használatával próbálják legyőzni ellenfeleiket.

Találati felületek:

  • Csata közben érvényes találati felület a mellkas, a hát és a végtagok.
  • Tiltott felület a fej, a nyak és a lágyék. Aki ezekre a területekre mér csapást, azonnal kiesik a csatából.
  • Érvénytelen találati felület a fegyverforgató kéz a csuklótól lefelé.

Sérülések

A játékbeli harc során megkülönböz­tetünk végtag- és testtalálatot. Akinek eltalálják valamelyik végtagját, az a „sérült” kart, vagy lábat az adott csatában nem használhatja tovább – hacsak persze egy gyógyító nem segít rajta. A testtalálat a csatából való kiesést jelenti. Ezek a sérülések a védelmezőnél, a lovagnál és a gyógyítónál módosulnak. Lovagnak végtagra 2, testre pedig 3 találatot kell bevinni, hogy sérültnek minősüljön. Avédelmezőnek és a gyógyítónak pedig testre 2-t. Fejlesztésekkel mindhárom szerepnél növelhetők ezek az értékek.

A csata vége

A csata addig tart, amíg egyik oldalon elfogynak, vagy elmenekülnek a harco­sok. A harctérről való elmene­külés a rugalmas küzdőtávol­ság­on kívül mara­dást jelenti.

Gyógyulás

A testtalálat 15 perc, végtagtalálat 10 perc pihenés alatt regenerálódik, a csata befejezésétől számítva. A gyógyulás időtartama különböző képességekkel (Gyógyítás, Elsősegély, Gyógyító kéz ) csökkenthető.

Lásd még: Fegyverek

Tanulás

A játékosok kalandonként és szerepenként 1 pontot kapnak karaktereik fejlesztésére. Ez azt jelenti, hogy ha valaki két kalandot teljesített lovagként, akkor a harmadik megkezdésekor 2 pontja lesz. Ha viszont egyet lovagként, egyet pedig cserkészként játszott végig, akkor 1-1 pontja van külön a két szerepre.

A pontokat az összegyűjtés utáni kalandban lehet először felhasználni – tehát, mivel a „legolcsóbb” fejlesztés 2 pontba kerül, a harmadik kaland elkezdésekor nyílik először lehetőség fejlesztésre, amennyiben a játékos az első két kalandban ugyanolyan szerepet játszott. Természetesen lehetőség van váltogatva fejleszteni a szerepeket, vagyis (a 4. kaland után) lehet például a játékosnak 3 pontja lovagként és 1 cserkészként, vagy akár 1 pontja minden szerepre.

Tabula rasa: Amennyiben egy játékos megváltoztatná pontjainak felhasználását, dönthet úgy, hogy „újraosztja” a pontjait és más képességeket vásárol rajtuk. Ilyenkor azonban elveszít egyet a pontokból. Érdemes alaposan meggondolni, hogy beváltja-e őket az ember egy alacsonyabb szintű fejlesz­tésre, vagy gyűjtöget egy maga­sabb elérésére.

Szerepet választani kizárólag a kaland megkezdése előtt lehet, menet közben módosításra nincs lehetőség.

Start a Discussion Discussions about A Kalandjáték rendszere